diumenge, 6 de gener del 2013

Composició del text: Planificació, composició, revisió

La planificació:
Planificar és reflexionar


Anàlisi de la situació comunicativa

1. A qui vull escriure? (Tipus de destinatari)

Això condicionar diversos factors:
-Grau de formalitat
-Fórmula de tractament
-Gènere del destinatari
-Varietat dialectal

2. Sobre què vull escriure? (tema)

3. Perquè vull escriure? (Objectius)

Segons els nostre objectius plantejarem diferents tipus de textos.
Textos amb:
-Funció narrativa
-Funció descriptiva
-Funció explicativa
-Funció persuasiva


4. Com ho vull escriure? (Extensió, estructura(forma)...)

-Extensió (no és el mateix una carta que una tesi doctorial. En casos s'haurà de fer un esforç de síntesi en altres de desenvolupament de les idees i d'argumentació).
-Estructura: forma (Cada tipus de text determinarà una estructura o altra: no és el mateix fer una poesia, un conte, una carta... Hi ha estructures estandaritzades que caldrà tenir en compte)


Recollida de la imformació


1. Pluja d'idees (Brainstorming)

2. Documentació
Cerca que hem de fer de documents sobre el tema. Sempre ens hem de documentar: és bo saber que s'ha dit abans i també recollir imformació d'un tema quan no en tenim.

3. Intent de resposta a les 6W (qui, què, on quan per què, com?)
L'objectiu d'això és aplegar la informació necessària per explicat un fet i no oblidar cap dada important.  Depèn del text no cal posar totes les respostes però és bo fer-se totes les preguntes per no deixar-se res i desprès decidir si cal utilitzar-les o no.
És una tècnica bàsica sobretot per a textos narratius.

4. Prendre apunts
Sobretot es fa quan t'has de fixar en alguna cosa, lloc, persona, experiència....
és a dir en un text descriptiu

Selecció i ordenació de la informació

1. Selecció de les idees
Seleccionar és triar; és decidir quina imformació ens quedem i quina desastimem.
Però la selecció haurà de tenir en compte: l'emisor, el recepetor, el missatge i el canal.
Per fer la selecció ens ajudaran la reflexió, la concentració i el sentit comú.

2. Ordenació de les idees
Un cop hem seleccionat la imformació cal ordenar-la i endreçar-la. Hem de veure quines són les idees principals i quines les secundàries:

3. Tècniques d'agrupació
Agrupar  les idees vol dir formar conjunts d'idees unides per alguna semblança o característica comuna. Es poden agrupar per:
-Grups
-Mapa conceptual


4. Tècniques d'ordenació (numeració o esquema):
Consisteix a establir un ordre per als grups formats. Deixem a punt la informació per començar a redactar.
-Numeració
-Esquema


La redacció: Redactar és transformar els plans i les idees en llenguatge escrit

Estructura del text

1- Paràgraf
Senyal per distingir les diverses parts d'un discurs. És la seqüència intermèdia entre la frase i el text.  Serveix per distribuir en blocs les diverses idees que formen un text.

-El paràgraf com a unitat temàtica
-Distribució de les idees en paràgrafs
    -1 paràgraf=1 idea   /1paràgrafs=més d'1 idea /més d'1 paràgraf=1 idea
-Tipus de paràgrafs segons el contingut: introductoris, expositius i conclusius
  

2- Els connectors
-Tipus de connectors:
   -Conjuncions, preposicions, advervis...
-Funcions dels connectors:
  -Senyalitzar,  organitzar, relacionar

3.La puntuació (Eina bàsica per estructurar un text)
Tipus:
-Punt
-Punt i coma
-Dos punts
-Punts suspensius
-Signes d'entonació
-Parèntesis
-Guions
-Cometes

2- Estil

1-Adequació

2-Claretat

3-Precisió

4-Concisió

5-Variació

6-Altres consells d'estil

 
La revisió: revisar és examinar i avaluar el que hem escrit

Decàleg de la revisió

No tingueu mandra a l'hora de revisar
Recordeu que revisar és una part més del procès de redacció
 No és certa la idea de "qui sap escriure no ha de fer mai correccions
Reviseu sempre el text abans de donar-lo per bo, encara que estigueu molt satisfets de com us ha quedat i estigueu convençuts que no hi tocareu absolutament res.
Revisar significa llegir, avaluar i decidir
Partiu de la base que res és intocable
Reviseu globalment el text per fer-lo més clar
No us limiteu a revisar la forma (lèxic, ortografia, majúscules...): reviseu a fons el contingut (adequació, idees, estructura i estil)
Deixeu per al final la revisió dels continguts més superficials (gramàtica i convencions).
Si cal, reelaboreu sense por el text des dels fonaments.



1. Revisió de continguts

-Coherència

-Conhesió

-Adequació

2. Revisió gramatical i de convencions

-Correcció

-Variació

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada